Publikacje prasowe

Peugeot RCZ R: osiągi i wydajność spod znaku Peugeot

23.07.2013

Peugeot RCZ R

Z okazji „Festiwalu prędkości” w Goodwood Peugeot zaprezentował model RCZ R. Nowa wersja odzwierciedla know-how marki w zakresie designu oraz wrażeń związanych z prowadzeniem samochodu.
Nowy silnik o mocy 270 KM i pojemności skokowej 1,6 l oraz emisja CO2 ograniczona do 145 g/km zapewniają wersji RCZ R wyjątkowe osiągi oraz wydajność. Peugeota RCZ R wyróżnia specjalne zawieszenie w połączeniu z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu Torsen.
Model RCZ R zostanie premierowo zaprezentowany podczas Salonu we Frankfurcie we wrześniu 2013 r., a jego sprzedaż rozpocznie się już na początku przyszłego roku.

„Siłę stylu nowego RCZ w wersji R, przeznaczonej dla amatorów sportowych wrażeń, podkreślają bardzo dynamiczne osiągi oraz silnik o mocy 270 KM.”
Xavier Peugeot, Dyrektor produktu Peugeot

„Sportowe sukcesy modelu RCZ Peugeot Sport stworzonego do wyścigów, a także wzbudzającego zachwyt, nie mogły pozostać bez odpowiedzi. Powstanie wersji seryjnej, opracowanej przez Peugeot Sport, jeszcze bardziej sportowej i zapewniającej lepsze osiągi niż nowe RCZ, było oczywiste!”
Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport

Wyjątkowe osiągi i wydajność

„Nasze założenia projektowe były bardzo ambitne: stworzenie mocnej wersji RCZ, to znaczy charakteryzującej się wybitnymi osiągami podczas wyścigów, z zachowaniem wysokiego poziomu komfortu i przyjemności podczas użytkowania na co dzień, a wszystko to przy wyjątkowo niskiej emisji CO2.”
Xavier Nicolas, Szef produktu RCZ

Dzięki silnikowi o mocy 270 KM(199 kW), RCZ R jest najmocniejszym modelem seryjnym w historii Marki.

Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 6 sek. i potwierdza wiedzę Marki w zakresie redukcji emisji CO2 , w tym przypadku do 145 g/km, co jest wzorcową wartością w kategorii sportowych coupé.
Wynik ten uzyskano dzięki downsizingowi silnika, optymalizacji aerodynamicznej nadwozia oraz obniżeniu ogólnej masy pojazdu.

„Downsizing to silna tendencja, nie tylko w pojazdach seryjnych. Wzrost popularności tego rozwiązania obserwujemy również w sportach samochodowych, gdzie najważniejsze dyscypliny już wykorzystują silnik 1.6 l turbo, a w 2014 roku nawet Formuła 1 rozpocznie jego stosowanie! ”
Cyrille Jourdan, Szef techniczny RCZ R

Rzeczywiście, nowy silnik THP o mocy 270 KM, przy pojemności skokowej wynoszącej jedynie 1,6 l to swoisty rekord w swojej kategorii. Przy objętościowym wskaźniku mocy wynoszącym 170 KM/l plasuje się wśród najlepszych jednostek na świecie montowanych w samochodach seryjnych i spełnia wymagania normy Euro 6.

Prace nad aerodynamiką pozwoliły zwiększyć siłę docisku osi tylnej o 15 daN, dzięki nowemu spojlerowi zwiększającemu stabilność przy dużych prędkościach, bez generowania dodatkowego oporu.

Badania nad zmniejszeniem masy, doprowadziły do opracowania specjalnych części, dzięki czemu uzyskano masę mniejszą o 17 kg w stosunku do modelu RCZ z silnikiem 200 KM. Przy wadze 1280 kg RCZ R może poszczycić się więc wskaźnikiem masa/moc wynoszącym jedynie 4,7 kg/KM.

Wyjątkowy pod każdym względem

Styl zewnętrzny

„Każdy element, zaprojektowany specjalnie dla modelu RCZ R przyczynia się do jego wyjątkowych osiągów dynamicznych oraz podkreśla czysty, rasowy i wyróżniający styl RCZ. ”
Pierre Paul Mattei, Odpowiedzialny za stylistykę modelu RCZ

Model RCZ R wyróżnia się wyrafinowanymi sportowymi atrybutami takimi jak, łuki dachu w kolorze czarnym matowym i przyciemniane reflektory w kolorze Titane. Sylwetka RCZ R zyskała jeszcze więcej charakteru dzięki obniżeniu zawieszenia o 10 mm oraz zastosowaniu szerszych 19-calowych kół, które zapewniają lepsze toczenie i przyczepność.

Specjalne sportowe obręcze kół, z wygrawerowaną literą R dostępne są w dwóch odcieniach; diamentowym oraz czarnym matowym. Zostały zaprojektowane tak, aby zoptymalizować chłodzenie nowych, wzmocnionych hamulców, których czerwone zaciski z przodu noszą oznaczenia Peugeot Sport.

Doskonale zintegrowany, duży stały spojler zapewnia lepszy docisk aerodynamiczny, wydłużając jednocześnie optycznie tył pojazdu. Specjalny tylny dyfuzor nie zakłóca zwartej i jednolitej linii tylnej części nadwozia RCZ. Zawiera on dwie symetrycznie rozmieszczone, chromowane końcówki rur wydechowych, których kształt zmieniono dla uzyskania lepszych osiągów i bardziej rasowego dźwięku.

Wygląd zewnętrzny dopełnia czerwony napis Peugeot z literą R na osłonie chłodnicy. Takie same emblematy znajdziemy również z tyłu samochodu.

Indywidualizacja i bogata gama wyposażenia

RCZ R dostępny jest w 4 kolorach: Czerwony Erythrée, Czarny Perla Nera, Szary Sidobre i Biały Opale, proponuje również elementy indywidualizacji, na które składają się: dach z włókna węglowego błyszczący lub matowy, zestawy naklejek na karoserię oraz obudowy lusterek w kolorze czarnym.

Wysoki poziom wyposażenia bezpieczeństwa i komfortu w RCZ R uzupełniony jest ksenonowymi reflektorami ze spryskiwaczami oraz system multimedialnym WIP Nav Plus.

Intensywne doznania podczas prowadzenia

Stanowisko kierowcy, które budzi zmysły

Stanowisko kierowcy, daje poczucie przyjemności i zmysłowości za sprawą sportowego i eleganckiego wnętrza wykończonego miękką, wysokiej jakości tkaniną z czerwonymi przeszyciami. Obite skórą; kierownica, mieszek dźwigni zmiany biegów, drzwi, podłokietniki oraz siedzenia doskonale dopełniają efektu.

O ambicjach RCZ R przypominają etykiety Peugeot Sport oraz emblemat „R”. Na oparciach nowo zaprojektowanych kubełkowych foteli obszytych skórą Nappa i czarną Alcantarą wkomponowane zostały emblematy „R”. Ten sam symbol odnajdziemy na konsoli centralnej, wykonanej ze szczotkowanego aluminium. Plakietka Peugeot Sport obecna na progach drzwi oraz konsoli środkowej, to kolejny sportowy akcent.

Peugeot RCZ R

Wsiadając do samochodu, kierowca przyjmuje ergonomiczną pozycję prowadzenia, idealną, aby docenić właściwości jezdne modelu RCZ: Zmniejszonych rozmiarów kierownica, skrócona dźwignia zmiany biegów, specjalna aluminiowa gałka z czerwonymi detalami oraz nowe kubełkowe fotele opracowane przez Peugeot Sport, zapewniające lepsze trzymanie i dostosowane do osiągów RCZ R, przyczyniają się niezwykłych wrażeń z jazdy.

Nie zapomniano również o dźwięku!

Technologia Sound System, w połączeniu z nowym układem dolotowym i wydechowym, pozwalają korzystać w pełni z nowego silnika RCZ R w rytmie przyspieszeń i zmiany przełożeń.

Dynamiczne i sportowe doznania

„Badania nad osiągami i wydajnością w warunkach sportowej jazdy doprowadziły do dokonania wielu zmian na etapie projektowania tej wersji, zwłaszcza w zakresie doboru układu napędowego, zawieszenia, hamulców i opon, których własności wykraczały poza zwykłe wymagania dla jednostek produkcyjnych, aby umożliwić najbardziej doświadczonym kierowcom jazdę na torach wyścigowych. ”
Pierre Budar, Szef ds. projektu RCZ R

Sportowy temperament modelu RCZ R przejawia się również w liczbach: maksymalna prędkość 250 km/h (ograniczona elektronicznie), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,9 sek., przyspieszenie ze startu zatrzymanego na dystansie 400 m wynoszące 14,2 sek., a na dystansie 1000 m, 25,4 sek.

Na najwyższym przełożeniu, samochód uzyskuje znakomite przyspieszenie od 80 do 120 km/h, w ciągu zaledwie 6,8 sek. Specjalnie zestopniowana, manualna skrzynia biegów z 6 przełożeniami, sprzyja dynamicznemu przyspieszaniu.

Obniżony środek ciężkości, poprawione właściwości aerodynamiczne (opór/docisk), specjalne zestrojenie zawieszenia (rozstaw kół, odległość i nachylenie kół, szersze 0,5 cala felgi) oraz opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235 / 40 R19, zwiększają przyczepność i zapewniają wyjątkowe trzymanie się drogi.

W zawieszeniach zastosowano amortyzatory o zmienionym poziomie amortyzacji, wzmocniono sztywność sprężyn i wycentrowano cofnięty stabilizator poprzeczny, co pozwoliło zaoferować większą zwinność samochodu.

Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, pozwala na maksymalne wykorzystanie największego momentu dostępnego przy 1900 obr./min. Zapewnia on modelowi RCZ R dobrą stabilność podczas hamowania oraz lepsze możliwości utrzymania toru jazdy podczas pokonywania zakrętów.

Osiągi modelu RCZ R są również owocem wielu nowych rozwiązań i testów na torze, dokonanych przez kierowców Peugeot Sport. Ich wymagania w zakresie hamowania ukierunkowały w naturalny sposób wybór zacisków stałych czterotłoczkowych, które zapewniają wyjątkową sztywność w miejscu przyłożenia siły hamowania, sprzyjając redukcji mas nieamortyzowanych. Zastosowano tarcze hamulcowe tzw pływające, o średnicy 380 mm i grubości 32 mm, które montowane są na aluminiowym dzwonie. Przyczyniają się one do zmniejszenia masy i zapewniają chłodzenie, podobnie jak wentylacja wewnętrzna tarcz, których optymalizacja wywodzi się z doświadczeń firmy Alcon dla pojazdów wyścigowych. Całość zapewnia układowi hamulcowemu wysoką wytrzymałość w każdych warunkach i oferuje nowemu RCZ R wyjątkowe bezpieczeństwo i osiągi, pozwalając wyhamować samochód z prędkości 130 km/h do 0 km/h, na odcinku 61 m.

Napęd „skrojony” na potrzeby toru wyścigowego, solidny jak w modelach produkcyjnych „Aby uzyskać moc 270 KM i moment obrotowy 330 Nm w silniku o pojemności skokowej 1,6 l, a także odpowiednią wytrzymałość podczas sportowej jazdy na torze, konieczne było wprowadzenie nowych rozwiązań pochodzących z samochodów sportowych. Peugeot Sport posiada wszelkie niezbędne kompetencje, a zespoły zajmujące się badaniami i rozwojem w grupie wniosły całe swoje doświadczenie i wiedzę, aby zapewnić jego trwałość i przemysłowe zastosowanie.”
Thierry Chauvet, Szef ds. Rozwoju napędu RCZ R

Model RCZ R jest wyposażony w nową, benzynową jednostkę napędową 1,6 THP, turbodoładowaną z wtryskiem bezpośrednim. Rozwija maksymalną moc 199 kW (270 KM) przy 6000 obr./min., a jego maksymalny moment wynosi 330 Nm w zakresie prędkości obrotowej od 1900 obr./min. do 5500 obr./min.

Nowy silnik ‘EP6CDTR’ został poddany znacznym modyfikacjom. Wiele jego podzespołów zmieniono lub całkowicie przebudowano, aby uzyskać pożądane osiągi i spełnić wymagania sportowego trybu użytkowania solidnością wersji produkcyjnej.

Sam blok silnika został wzmocniony poprzez specjalną obróbkę termiczną wzmacniającą jego odporność. Specjalnie dopracowano technologię turbo Twin Scroll, aby wykorzystać idealne parametry dla tego zastosowania i poziomu osiągów.

W połączeniu z kolektorem wydechowym ze stali o wyjątkowej konstrukcji inspirowanej modelami wyścigowymi, pozwala ona na utrzymanie wyższych temperatur pracy. Nowego typu tłoki, opracowane we współpracy z firmą MAHLE Motorsport, zapewniają współczynnik kompresji 9,2. Są to tłoki kute, wykonane z aluminium używanego w Formule 1. Ich chłodzenie zapewniają dwie dysze.

Zmieniono również korbowody, aby uzyskać większą wytrzymałość przy wysokich prędkościach obrotowych. Panewki korbowodowe pokryte polimerami zapewniają wysoką wytrzymałość na większy nacisk cylindra. Opatentowane i zaprezentowane w 2011 r. przez firmę Mahle, zostały po raz pierwszy zastosowane w produkcji seryjnej w modelu RCZ R.

Komfort i przyjemność na co dzień

Model RCZ R został opracowany przez Peugeot Sport jako wersja wyczynowa, aby odpowiedzieć na potrzeby w zakresie sportowego wykorzystania na torze. Model ten będzie się również doskonale sprawował w codziennej eksploatacji na drodze. Odpowiednia kalibracja układu napędowego, łączy wymagania zarówno sportowej jazdy, jak i użytkowania w życiu codziennym. W zależności od stopnia wciśnięcia pedału przyspieszenia i prędkości obrotowej silnika, wykrywany jest typ jazdy stosowanej przez kierowcę: będzie on bardziej spokojny w mieście lub bardziej sportowy poza miastem.

Ponadto, optymalny moment uzyskiwany już przy bardzo niskich prędkościach obrotowych, pozwala na dynamiczne przyspieszanie i komfortowe prowadzenie na drodze. Specjalnie zestrojone zawieszenie pozwala poprawić zwrotność i dynamiczny charakter modelu RCZ R, dzięki zachowaniu poziomu komfortu z modelu RCZ, wyposażonego w silnik 1,6 THP 200 KM. Szlachetne materiały wykończeniowe oraz ergonomia stanowiska kierowcy, wysoki poziom wyposażenia i wzorcowe w tej kategorii samochodów zużycie paliwa w normalnym trybie użytkowania, na poziomie 6,3l w cyklu mieszanym, czynią z modelu RCZ R wygodne sportowe coupé, którym bez problemów można się cieszyć w codziennej eksploatacji.

Peugeot RCZ R

Dane Techniczne - SKRZYNIA MANUALNA 6 PRZEŁOŻENIOWA 1,6 THP 270

INFORMACJE OGÓLNE

Pojemność skokowa (cm3) 1 598
Moc maks. w kW (lub KM) / prędkość obr. (obr/min) 199 (270) / 6 000
Maks. Moment obrotowy (Nm) / prędkość obrotowa (obr/min) 330 / 1900 do 5500
Skrzynia biegów MCM wzmocniona - manualna 6 biegowa
Opony 235 / 40 R19 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2

OSIĄGI (tylko z kierowcą)

Prędkość maks. (km/h) 250 (ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie (w sek.)
0 m - 1 000 m
0 m - 400 m
0 - 100 km/h

25,4
14,2
5,9
Przyspieszenie (w sek.)
80 - 120 km/h na przedostatnim przełożeniu
80 - 120 km/h na najwyższym przełożeniu

5,7
6,8

ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA

ECE - zużycie paliwa w cyklu miejskim (l/100 km) 8,4
EUDC - zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim (l/100 km) 5,1
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100 km) 6,3
Emisja CO2 (g/km) 145
Pojemność zbiornika paliwa (l) 55

WYMIARY (m)

Długość całkowita 4,294
Szerokość nadwozia na wysokości klamek / z lusterkami bocznymi złożonymi / rozłożonymi 1,845 / 1,958 / 2,107
Wysokość pojazdu gotowego do drogi (z pełnym zbiornikiem paliwa) 1,352
Rozstaw osi 2,612
Zwis przedni / Zwis tylny 0,934 / 0,748
Rozstaw kół z przodu / Rozstaw kół z tyłu 1,580 / 1,595

BAGAŻNIK

Pojemność bagażnika według metody
VDA 210 (dm3) / litrów wody (l)
321 do 639 / 384 do 760

MASY (kg)

Masa własna (z pełnym zbiornikiem paliwa) 1 280

AERODYNAMIKA

SCx - współczynnik oporu aerodynamicznego (m2) 0,694

Źródło: Peugeot Polska