Publikacje prasowe

Peugeot Design Lab, globalne studio projektowe dla zewnętrznych klientów marki

10.02.2014

Peugeot Design Lab na targach Milan Design Week 2014

Studio projektowe Peugeot Design Lab, dedykowane klientom spoza branży motoryzacyjnej powstało w oparciu o 200-letnie doświadczenie w przemyśle oraz 120-letnią tradycję tworzenia samochodów, 12 czerwca 2012 roku w Paryżu.

Peugeot Design Lab to globalne studio projektowe marki, którego celem jest opracowywanie spójnych strategii korporacyjnych umacniających tożsamość klientów oraz wyznawane przez nich wartości. Główną misją studia jest projektowanie produktów i usług dla zewnętrznych odbiorców ze wszystkich sektorów rynku.

Zasoby techniczne i kapitał ludzki Peugeot Design Centre, w którego ramach powstał Peugeot Design Lab, dają nowemu studiu wyjątkowe możliwości; tym większe, że oddziały Peugeot Design Lab rozlokowane są na trzech kontynentach (w Paryżu, Szanghaju i Sao Paulo).

Geneza

Impulsem do stworzenia Peugeot Design Lab była zmiana tożsamości korporacyjnej Peugeot, która miała miejsce w 2010 roku. Powołano zespół mający tworzyć produkty inne niż samochody. Ambicje firmy szybko przekształciły się w rzeczywistość i wkrótce studio rozpoczęło przyjmowanie pierwszych zapytań ofertowych spoza firmy. W ten sposób dążenie do podzielenia się motoryzacyjnym "know-how" marki Peugeot stało się istotą tego innowacyjnego projektu.

Dziś samochody są - pod względem stylistyki - bardzo złożonymi produktami, a jednocześnie dającymi największą satysfakcję z tworzenia. Jak zauważył Gilles Vidal, Dyrektor ds. Stylistyki Peugeot, "projektanci samochodów stoją przed ambitnym wyzwaniem: muszą przewidzieć coraz wyższe oczekiwania klientów w zakresie jakości, bezpieczeństwa i wyposażenia przy jednoczesnym wykonaniu kroku naprzód w kwestii stylistyki, tworząc innowacyjne, atrakcyjne wizualnie i wyróżniające się projekty."

Dzięki dużemu doświadczeniu w przemyśle oraz obszernej wiedzy motoryzacyjnej, Peugeot może zaoferować swoje usługi klientom z wielu różnych sektorów rynku.

Peugeot Design Lab na targach Milan Design Week 2014

Kompetencje: Global Brand Design

Podstawą działania Peugeot Design Lab jest Global Brand Design, skupiający wszystko to, co składa się, bezpośrednio lub pośrednio, na pojęcie marki (w kontekście jej produktów, doświadczenia oraz działań marketingowych i komunikacyjnych).

W zglobalizowanym i coraz bardziej konkurencyjnym świecie Peugeot Design Lab definiuje dla swoich klientów niepowtarzalną, silną i spójną tożsamość marki, niezbędną do zapewnienia jej unikalności i rozpoznawalności, a także do odniesienia sukcesu rynkowego przez jej produkty.

Obszary działania Peugeot Design Lab:
- Wizerunek: analiza i tworzenie strategii marki poprzez definiowanie wizji jej rozwoju, kreowanie stylu oraz użycie właściwego, pozytywnego języka.
- Kreacja: tworzenie koncepcji produktów lub usług zgodnych z tożsamością i wartościami marki. Praca w tym zakresie obejmuje także dobór materiałów i kolorów oraz tworzenie grafiki i logotypów.
- Rozwój: kreatywna praca nad stylistyką produktu w wykorzystaniem projektów 2D i 3D oraz z uwzględnieniem wszystkich wymaganych w tym zakresie procedur.
- Industrializacja: opracowywanie produktów lub usług z uwzględnieniem ograniczeń technicznych i przemysłowych, obejmujące także modelowanie i tworzenie prototypów.
- Komunikacja: wykorzystanie wszelkich materiałów wizualnych związanych z danym wydarzeniem czy produktem, mające na celu stworzenie właściwego przekazu komunikacyjnego.

Wizerunek marki

Każda marka jest wyjątkowa. Każda ma swój własny kod genetyczny, swoją historię, wartości i ambicje, które tworzą jej specyficzny świat. Rolą Peugeot Design Lab jest pomoc w zdefiniowaniu i zilustrowaniu wizji marki, jak również stworzenie projektów graficznych, które zaprezentują tę wizję. Efektem jest stworzenie globalnej, wizualnej wizytówki firmy. W tym celu studio określa filozofię stylu powiązaną z wyrazistym i charakterystycznym językiem, który w naturalny sposób komunikuje wartości i tożsamość marki poprzez jej produkty. Ta sama filozofia dotyczy doboru materiałów, kolorów, grafiki oraz logotypów.

Tworzenie

"Wyobraźnia projektantów oraz ich kreatywność w połączeniu z dyscypliną i określonymi wymaganiami z zakresu tworzenia pojazdów to cechy umożliwiające tworzenie produktów i usług dla klientów na całym świecie" powiedział Vincent Rambaud, Dyrektor Generalny Peugeot.

Zlokalizowane w centrum projektów PSA Peugeot Design Lab może poszczycić się liczną grupą specjalistów, a także swobodnym dostępem do zasobów różnych oddziałów projektowych w Paryżu, Szanghaju i Sao Paulo.

Peugeot Design Lab na targach Milan Design Week 2014

Rozwój

Nawet najlepsze pomysły nie gwarantują sukcesu produktu czy projektu. Dlatego kolejnym krokiem jest faza dopracowania stylistyki przez projektantów 3D i doświadczonych inżynierów, uwzględniająca wszelkie ograniczenia techniczne i produkcyjne.

Proces modelowania obejmuje modelowanie cyfrowe oraz fizyczną obróbkę z zastosowaniem frezarek i skanerów 3D. Faza fizycznego modelowania jest niezbędna w celu pełnego poznania i właściwej oceny projektu. Możliwe jest też opracowanie i stworzenie prototypów, poczynając od najprostszych aż po te najbardziej realistyczne.

Industrializacja

Jakość jest podstawą silnego wizerunku firmy. Projektanci i inżynierowie Peugeot Design Lab nieustannie dążą do zwiększenia wartości i poprawy wizerunku firmy poprzez tworzenie projektów o najwyższej światowej jakości.

Aspekt jakości odgrywa kluczową rolę w fazach projektowania i industrializacji. Sukces produktu jest możliwy do osiągnięcia dzięki zapewnieniu wysokiej jakości wykonania, precyzyjnemu spasowaniu poszczególnych elementów oraz doborze odpowiednich materiałów. Projektanci odpowiedzialni za kolory i materiały są zaangażowani w projekt od samego początku, dbając o taki ich dobór, aby jak najlepiej prezentowały projekt i wyrażały tożsamość marki.

Peugeot Design Lab na targach Milan Design Week 2014

Komunikacja

Każdy produkt wymaga spójnej komunikacji na odpowiednim poziomie. Efektywna komunikacja uwypukla cechy charakterystyczne produktu i wzbogaca wizerunek marki.

Komunikacja skierowana jest więc do wszystkich klientów oraz mediów i obejmuje wszelkie "punkty kontaktu" klienta z firmą: imprezy promocyjne, stoiska targowe, punkty sprzedaży, strony internetowe, zdjęcia, filmy, katalogi czy broszury...

Praca Peugeot Design Lab w tym zakresie obejmuje doradztwo dotyczące prezentacji (rekomendacje odnośnie do sposobu prezentacji produktu, fotografii, tła, lokalizacji czy modeli), a nawet nadzór artystyczny. Studio może się również podjąć realizacji projektu, korzystając z usług wewnętrznego zespołu specjalistów.

Model biznesowy

Peugeot Design Lab oferuje kilka różnych trybów pracy, które mogą zostać dostosowane do zróżnicowanych potrzeb i modeli biznesowych klientów i ich projektów.

Zadania polegające na zwiększeniu wartości marki i rozwinięciu gamy jej produktów należą do projektów długoterminowych, określanych jako inwestycje strategiczne. Decyzja o upublicznieniu informacji o współpracy z Peugeot Design Lab w tym zakresie należy do klienta...

Tworzenie nowych produktów daje również początek wspólnym inwestycjom Peugeot Design Lab i marki klienta.. W zależności od stopnia zaangażowania, może to obejmować partnerstwo, a nawet współpracę typu co-branding.

Marka Peugeot zawsze podkreślała swoje silne zaangażowanie społeczne. Peugeot Design Lab chce kontynuować tę tradycję, otwierając się również na projekty, które nie przynoszą zysków.

Organizacja

Managerem Peugeot Design Lab jest Cathal Loughnane. Cathal jest z pochodzenia Irlandczykiem, który przez 12 lat pracował nad stylistyką dla marek Grupy PSA (stylistyka wnętrza oraz samochody koncepcyjne). Jego bezpośrednim przełożonym jest Gilles Vidal, Dyrektor ds. Stylistyki Peugeot.

Gilles Vidal, Dyrektor ds. Stylistyki Peugeot

Cathal Loughnane, Manager Peugeot Design Lab Gilles Vidal, 40 lat, ukończył Art Center College of Design w Veyey (Szwajcaria), dołączył do Grupy PSA Peugeot Citroën w 1996 roku. W ciągu 11 lat przyczynił się do zrewitalizowania stylistyki pojazdów Grupy, współpracując z Jean-Pierre Ploué. Od 2010 roku jest dyrektorem ds. Stylistyki Peugeot.

Pracował nad definicją nowej tożsamości korporacyjnej Peugeot, zaprezentowanej w 2010 roku na przykładzie samochodu koncepcyjnego SR1, który był inspiracją do stworzenia linii modelu 208 wprowadzonego na rynek w marcu 2012 roku.

Cathal Loughnane, Manager Peugeot Design Lab

Cathal Loughnane, Manager Peugeot Design Lab Cathal Loughnane, 35 lat, projektant irlandzkiej narodowości, z wykształcenia inżynier Dublin Institute Of Technology (Bolton ST). Dołączył do PSA Peugeot Citroën w 1999 roku. Przed objęciem funkcji managera Peugeot Design Lab pracował w oddziale kreatywnym nad stylistyką wnętrza pojazdów oraz nad designem samochodów koncepcyjnych.

Portfolio

Z okazji debiutu rynkowego, Peugeot Design Lab sporządził portfolio prezentujące własną wizję produktów kilku kategorii: jachtu, łodzi motorowej, samolotu oraz zegarka.. Studio zaprezentowało także dwa produkty już dostępne w sprzedaży - rowery DL121 i DL122.

Koncepcyjny jacht

30-metrowy jacht o konstrukcji skorupowej wyróżnia się oryginalną architekturą, idealnie łączącą dach z linią pokładu, oraz licznymi powierzchniami szklanymi, które niczym w lofcie zapewniają dopływ naturalnego światła do wnętrza kabiny.

Kabiny znajdują się pod wykonanym z drewna mostkiem kapitańskim. Takielunek został zabudowany pod pokładem, co umożliwiło wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni do bezpiecznego i niczym nieograniczonego przemieszczania się pasażerów. Liny są nawijane na automatyczne kołowrotki, natomiast o zachowanie odpowiedniej kontroli nad łodzią dbają elektryczne wyciągarki.

Jacht jest łatwy w eksploatacji, a pływanie nim sprawia wiele radości. Jest też bezpieczny, stylowy i ma imponujące osiągi.

Koncepcyjna łódź motorowa

Ta oryginalna i luksusowa koncepcja dwumiejscowej łodzi motorowej nie podlega żadnym kompromisom. Wydłużone proporcje i profil kadłuba sugerują siłę i doskonałe osiągi.

Prosta i elegancka stewa dziobowa oraz długi kadłub umożliwiają swobodne przecinanie fal, a także przyczyniają się do zachowania stabilności i utrzymania wysokiej prędkości. Ekskluzywne wykończenie obejmuje strukturę polakierowaną szarym kolorem oraz mostek z jasnego, naturalnego drewna. Akcentem wieńczącym całość jest drabinka wkomponowana w tylną część łodzi, która ułatwia zejście na pomost pływający.

Wykończenie wnętrza przywodzi na myśl luksusowe samochody. Każda jego część jest spójna stylistycznie z ogólną koncepcją designerską, natomiast całość została dopracowana z najwyższą dbałością o detale. Duże wrażenie wywołuje także zaawansowane wyposażenie technologiczne, obejmujące m.in. wielofunkcyjny ekran dotykowy.

Koncepcyjny samolot odrzutowy

Inspiracją do stworzenia koncepcji odrzutowca biznesowego był samochód studyjny HX1. Samolot jest wizją luksusowego i zaawansowanego technologicznie środka transportu. Jego silna tożsamość otwiera drogę wielu innowacyjnym rozwiązaniom.

Wyjątkowy charakter samolotu tworzy idealnie wyprofilowany kadłub, w którym zintegrowano dwa silniki odrzutowe, co przywodzi na myśl samolot myśliwski. W tylnej części kadłuba zastosowano dwa stateczniki, co jest niespotykanym rozwiązaniem w samolotach tego typu. Z kolei na krawędziach skrzydeł zastosowano zaawansowany technologicznie system oświetlenia.

Luksusowo wykończone wnętrze wykonane w konstrukcji modułowej jest ergonomiczne i lekkie stylistycznie. Dzięki odchylanym siedzeniom wewnątrz zmieści się od 8 do 14 osób.

Sportowy zegarek TP001

TP001 to płaski zegarek przeznaczony do sportowego użytku.

Czarna, satynowa obudowa ściśle przylega do mechanizmu zegarka, co pozwolio zoptymalizować jego wagę. Duże przyciski zostały specjalnie wzmocnione, aby zapewnić bezproblemową eksploatację nawet w najcięższych warunkach.

Ten ekskluzywny i ergonomiczny zegarek łączny wysoką wydajność z niepowtarzalną stylistyką.

Rower DL121

DL121 to ćwiczenie stylistyczne z zakresu tożsamości graficznej oraz doboru kolorów i materiałów. Rower z limitowanej edycji nie uznaje kompromisów pod względem stylistyki: jest pozycjonowany na granicy pomiędzy światem rowerów i sztuki.

Projekt koncepcyjnego roweru powstał na zasadzie kontrastów:
- kontrast pomiędzy funkcją i wykonaniem: połączenie wyrafinowanego projektu kolorystycznego i najwyższej jakości materiałów z "przyziemnym" przeznaczeniem produktu.
- kontrast wizualny: graficzny temat czystego i asertywnego cięcia - wyrafinowany przód wykonany z miedzi łączy się z czystą częścią tylną, pokrytą białym, matowym kolorem.
Koncepcyjny DL121 został również wyposażony w innowacyjną torbę do przewozu drobiazgów, zintegrowaną w pomysłowy sposób z ramą roweru. Podwójny zamek daje dostęp do jej wnętrza, w którym zmieści się na przykład tablet.

Rower DL122

DL122 powstał w celu zaspokojenia potrzeb użytkowników z zakresu mobilności w mieście oraz zrównoważonego rozwoju.

Koncepcyjny rower DL122 jest zwinny, lekki, kompaktowy i praktyczny, a dodatkowo odznacza się niespotykaną w tym segmencie funkcjonalnością. W przestronnym schowku zmieści się laptop, natomiast w samej strukturze roweru umieszczono najnowocześniejsze zabezpieczenia antykradzieżowe. Design pozostaje przy tym czysty i atrakcyjny.

Zastosowane materiały dodają całości niezobowiązującego, a jednocześnie szykownego charakteru. Naturalne drewno jest eleganckie i nowoczesne, a żywe kolory nadają rowerowi dyskretną świeżość. Pokrycia siodełka, uchwytów kierownicy oraz torby stworzonej specjalnie dla tego roweru zostały wykończone ręcznie przez rzemieślników, którzy pracowali nad samochodami koncepcyjnymi Peugeot, z taką samą dbałością o jakość i styl.

Peugeot Design Lab na targach Milan Design Week 2014.

Więcej informacji na temat Peugeot Design Lab na stronie www.peugeotdesignlab.com.

źródło: bank prasowy