Publikacje prasowe

Peugeot 2008 HYbrid Air - milowy krok w historii rozwoju napędów hybrydowych

05.03.2013

Peugeot 2008 HYbrid Air

Za sprawą technologii napędowej HYbrid Air, Peugeot nie tylko udowadnia swoje zaangażowanie w tworzenie rozwiązań ograniczających zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2, ale także potwierdza swoją pionierską pozycję w procesie wdrażania nowatorskich rozwiązań. Technologia HYbrid Air stanowi bowiem połączenie silnika spalinowego z napędem na bazie sprężonego powietrza. Rozwiązanie to jest znaczącym krokiem na drodze do tworzenia pojazdów o średnim zużyciu paliwa na poziomie 2 litrów na 100 kilometrów.

Filozofia napędów hybrydowych

Peugeot postawił sobie za cel obniżenie średniego poziomu emisji CO2 swoich produktów do 116 g/km do 2015 roku i to bez kompromisów w zakresie przyjemności z jazdy. Realizując swój ambitny plan, koncern wdrożył już szereg rozwiązań technologicznych i nieustannie inwestuje w badania nad nowymi technologiami: dalszą poprawą wydajności benzynowych i wysokoprężnych silników spalinowych, ich downsizingiem, globalnym wykorzystaniem filtrów cząstek stałych, rozwojem technologii Stop & Start czy elektrycznych układów napędowych.

Częścią tego procesu jest hybrydowy układ napędowy HYbrid4, składający się z silnika wysokoprężnego oraz motoru elektrycznego. Rozwiązanie to zadebiutowało w modelu 3008, a obecnie dostępne jest również w 508 RXH oraz 508 HYbrid4. Już 20 tysięcy nabywców może docenić zaskakujące zalety cichego układu napędowego HYbrid4, który oferuje świetne osiągi, prostotę obsługi oraz jest przyjazny środowisku (poziom emisji CO2 od 88 g/km).

Wraz z modelem 2008 HYbrid Air, Peugeot wprowadza na rynek innowacyjne rozwiązanie technologiczne, które ma służyć zarówno ochronie środowiska naturalnego, jak i odpowiadać na potrzeby klientów. Nowa, rewolucyjna technologia zadebiutuje w modelu 2008 - nowym miejskim crossoverze - który dostępny będzie na rynkach trzech kontynentów. Pojazd ten jest świetnym nośnikiem nowej technologii napędowej, która stanowi połączenie silnika benzynowego i układu hydraulicznego zasilanego sprężonym powietrzem. Taka konfiguracja ma sprostać wysokim wymaganiom klientów i spełnić oczekiwania przemysłu motoryzacyjnego.

Technologia HYbrid Air stanowi ważny krok w dążeniu do globalnego ograniczenia zużycia paliwa do zaledwie 2 litrów na 100 kilometrów. Inne działania, przybliżające realizację tego celu, to nieustanny proces udoskonalania silników spalinowych oraz wprowadzanie do produkcji nowych płyt podłogowych, które umożliwiają dalsze ograniczenie masy własnej pojazdów.

Technologia HYbrid Air

Technologia została stworzona w bardzo konkretnym celu - ma być dostępna na wszystkich rynkach zbytu i przyczyniać się do znacznego obniżenia zużycia paliwa oraz poziomu emisji CO2 w modelach osobowych i użytkowych z segmentów B i C.

Realizacja tych założeń odbywa się przy pomocy sprawdzonych rozwiązań technologicznych - nowej generacji trzycylindrowych jednostek benzynowych oraz układu hydraulicznego zasilanego sprężonym powietrzem. W czasie prac rozwojowo-badawczych nad napędem HYbrid Air zarejestrowano ponad 80 patentów, co potwierdza zakres wiedzy i doświadczenia, jakie zainwestowano w jego stworzenie.

Zasada działania

Układ napędowy HYbrid Air składa się z dwóch silników, które zapewniają najwyższą możliwą wydajność paliwową niezależnie od warunków jazdy. Innymi słowy hydrauliczny układ zasilany sprężonym powietrzem wspomaga, a czasem nawet zastępuje, silnik spalinowy, szczególnie w warunkach wymagających wzmożonego wydatku energii - podczas przyspieszania lub ruszania. Technologia HYbrid Air wymaga użycia komponentów, które stanowią nowość w branży motoryzacyjnej, ale zostały już sprawdzone w innych sektorach, między innymi w lotnictwie. Układ napędowy HYbrid Air składa się z następujących elementów:

  • zbiornika ze sprężonym powietrzem, który umieszczono pod podłogą pojazdu, w tunelu środkowym,
  • niskociśnieniowego zbiornika umieszczonego przy tylnym zawieszeniu, który pełni funkcję zbiornika wyrównawczego,
  • systemu hydraulicznego składającego się z silnika oraz pompy, zainstalowanego pod maską, przy skrzyni biegów.

W układzie zastosowano elektronicznie sterowaną przekładnię planetarną EGC, która obsługuje oba silniki i tym samym zastępuje klasyczną skrzynię biegów, dodatkowo umożliwiając automatyczną zmianę przełożeń.

Jednostka spalinowa to trzycylindrowy silnik benzynowy najnowszej generacji, który zoptymalizowano pod względem masy własnej oraz gabarytów. W celu uzyskania jak najlepszych parametrów poprawiono rozmieszczenie jego podzespołów, zmniejszono współczynnik tarcia wewnętrznego oraz zoptymalizowano pracę układu chłodzenia, aby przyspieszyć czas, w którym silnik osiąga optymalną temperaturę pracy.

Wartym podkreślenia jest fakt, że wbudowanie układu HYbrid Air w konstrukcję istniejących płyt podłogowych nie ma wpływu na przestronność wnętrza, pojemność bagażnika czy zbiornika paliwa.

Trzy tryby jazdy: powietrzny (bezemisyjny), benzynowy oraz mieszany

Kontrolę nad oboma źródłami napędu sprawuje kierowca, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. Tym sposobem dostosowuje ustawienia systemu do danej sytuacji drogowej, co przekłada się na optymalną wydajność paliwową.

W trybie powietrznym (bezemisyjnym) pojazd napędzany jest wyłącznie sprężonym powietrzem, które ulega rozprężeniu powiększając swoją objętość w zbiorniku i tym samym podnosząc ciśnienie oleju napędzającego hydrauliczny silnik sprzężony z przekładnią planetarną. Silnik spalinowy nie pracuje, czyli pojazd nie zużywa benzyny ani nie emituje CO2 do atmosfery. Ten tryb jazdy najlepiej sprawdza się w mieście.

W trybie benzynowym pojazd napędza trzycylindrowa jednostka 1,2 l VTi, która w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji została znacznie udoskonalona. Obniżono jej masę własną (o 21 kg) oraz tarcie wewnętrzne (o 30%), a także zmodyfikowano układ chłodzenia, aby motor w jeszcze krótszym czasie osiągał optymalną temperaturę pracy. Ten tryb najlepiej sprawdza się podczas jazdy ze stałą prędkością na trasie lub autostradzie.

W trybie mieszanym silniki spalinowy i hydrauliczny pracują jednocześnie (w różnych proporcjach obciążenia, w zależności od aktualnych warunków jazdy), co przekłada się na optymalną wydajność paliwową. W układzie napędowym HYbrid Air silnik hydrauliczny może być zasilany z dwóch źródeł - ze zbiornika ze sprężonym powietrzem, jeśli znajduje się tam jego odpowiedni zapas, lub bezpośrednio przez pompę hydrauliczną. Tryb mieszany jest optymalny w chwilach większego zapotrzebowania na moc zarówno w mieście, jak i na trasie (ruszanie, przyspieszanie).

Zbiornik ze sprężonym powietrzem może być uzupełniany na dwa sposoby. Podczas wytracania prędkości (hamowanie lub zwolnienie pedału przyspieszenia) jest ona redukowana nie przez pracę okładzin ciernych na tarczach hamulcowych, ale poprzez opór sprężanego powietrza. Druga możliwość to uzupełnienie zapasu sprężonego powietrza przy pomocy silnika spalinowego. W obu przypadkach osiągnięcie maksymalnego poziomu sprężonego powietrza w zbiorniku zajmuje zaledwie 10 sekund.

Coraz bliżej 2 litrów na 100 kilometrów

Układ napędowy HYbrid Air posiada szereg zalet. Dzięki wykorzystaniu sprawdzonych rozwiązań technologicznych i podzespołów oferuje wysoki poziom trwałości oraz może być stosowany w bardzo różnych warunkach drogowych i klimatycznych. Ta innowacyjna technologia może w przyszłości stanowić trzon oferty pojazdów z napędem hybrydowym, a nabywcy modeli osobowych oraz lekkich samochodów użytkowych z segmentu B i C z pewnością docenią:

  • praktyczny tryb powietrzny, który wykorzystywany w 80% jazdy miejskiej pozwala na bezemisyjne podróżowanie,
  • obniżone o 45% zużycie paliwa podczas jazdy po mieście,
  • komfortową jazdę dzięki płynnej charakterystyce pracy przekładni automatycznej,
  • przestronną kabinę, pojemny bagażnik oraz niezmienioną pojemność zbiornika paliwa,
  • spokój i pewność, jaką daje technologia oparta na sprawdzonych podzespołach.

W samochodach segmentu B obecnej generacji układ HYbrid Air pozwala znacznie ograniczyć zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2. W homologacyjnym cyklu testowym zanotowano wynik 2,9 litra na 100 kilometrów oraz emisję 69 g CO2 na kilometr.

Układ napędowy HYbrid Air to niezwykle istotny, acz nie jedyny krok w stronę budowy pojazdu spalającego średnio 2 litry paliwa na 100 kilometrów. Tak niskie zużycie paliwa możliwe będzie również za sprawą innowacji dotyczących silnika spalinowego oraz płyty podłogowej. Ten pierwszy poddano gruntownemu downsizingowi, a także modyfikacjom układu chłodzenia oraz procesu spalania, zaś modułowa płyta podłogowa stanowi kluczowy element projektu i produkcji nowego modelu. Dzięki wykorzystaniu lekkich materiałów oraz nowoczesnych technologii produkcyjnych udało się również znacznie obniżyć masę własną pojazdu.

Innowacyjny model rozwojowo-badawczy

Projekt HYbrid Air powstał w toku rozbudowanego programu rozwojowo-badawczego. W proces tworzenia tej technologii zaangażowanych było 200 osób i wymagał on niezwykłej wiedzy na temat budowy układów napędowych, strategicznej wizji, analizy potrzeb klientów oraz ścisłej współpracy z partnerami strategicznymi (m.in. firmą Bosch). Technologia HYbrid Air została opracowana we współpracy finansowej z Ademe - francuską Agencją Ochrony Środowiska i Poszanowania Energii - w ramach programu „Inwestycja w przyszłość”.

Źródło: Peugeot Polska