Poradnik - Ogumienie

banner ogumienie 1 banner ogumienie 2
Peugeot JD Kulej Newsletter

Wszystko co należy wiedzieć o OGUMIENIU

Dla Peugeot Państwa bezpieczeństwo stanowi priorytet. Podobnie jak pozostałe podstawowe elementy, ogumienie stanowi przedmiot bardzo intensywnych i zaawansowanych badań. Dlatego też muszą Państwo być wyczuleni na jakość oraz warunki obsługi ogumienia. Aby Wam w tym pomóc, opracowaliśmy tę broszurę: wyjaśni ona Państwu, w jaki sposób wybrać opony, jak zachować je w dobrym stanie i wymieniać w odpowiednim momencie. Jeżeli chcą Państwo uzyskać dodatkowe wskazówki lub informacje, prosimy skonsultować się z wykwalifikowanym personelem salonów Peugeot JD-Kulej. Korzystając z ich doświadczenia, uzyskacie pewność bezpiecznej jazdy. Dobre opony to dla Waszego samochodu gwarancja dobrego trzymania się drogi.

Spis treści:

Łącznik między pojazdem a podłożem

poradniki opony 0 jpg

W trosce o własne bezpieczeństwo należy dbać o stan Waszego ogumienia.

Strefa kontaktu opony z podłożem odpowiada mniej więcej powierzchni dłoni.

To na tej powierzchni, pomnożonej przez 4, spoczywa Wasze bezpieczeństwo i bezpieczeństwo pasażerów.Należy przyznać, że opony wystawione są przez cały czas na złe warunki: jazda po drogach kamienistych, drogach o zniszczonej nawierzchni i górskich, uderzenia w krawężnik w mieście... niczego im się nie szczędzi.

Oznakowanie opon

poradniki opony 1 jpg

W trosce o własne bezpieczeństwo należy dbać o stan Waszego ogumienia.

Konstrukcja opony: radialna lub klasyczna.
Średnica wewnętrzna: średnica obręczy koła.
Wymiary opony: przykład: 195/55/15,
195 = szerokość opony w mm,
55 = wskaźnik profilu opony w % (wysokość / szerokość x 100%),
15 = średnica obręczy (felgi) w calach.
Indeks prędkości: dopuszczalna prędkość maksymalna do przeniesienia obciążenia, określonego przez indeks nośności.
Indeks nośności: maksymalne obciążenia opony przy maksymalnej prędkości (określonej w indeksie prędkości).
Opona bezdętkowa: opona składa się z jednego elementu, nie ma dętki.
Wskaźnik zużycia: strefa, w której znajduje się wskaźnik zużycia, umieszczony w głębi rzeźby, w jednym z głównych rowków.

Wybór opon odpowiednich do osiągów pojazdu

poradniki opony 2 jpg

W przypadku wymiany opon, należy przestrzegać specyfikacji zalecanej przez producenta pojazdu.

Oryginalnie montowane opony dostosowane są do osiągów pojazdu, które określone zostały przez producenta pojazdu i posiadają odpowiednią homologację (np. europejską wg regulaminu ECE).

Indeksy nośności i prędkości oraz wymiary opony zostały policzone w taki sposób, żeby zapewnić maksimum bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Indeks prędkości określa nie tylko dopuszczalną szybkość dla danej opony, ale także stanowi wskaźnik wytrzymałości na naprężenia, aby zaoferować najlepszy kompromis: OSIĄGI/PRZYCZEPNOŚĆ. Zawsze istnieje możliwość zamontowania opony z wyższym indeksem prędkości, ale w żadnym wypadku odwrotnie.

Stopień zużycia opon

poradniki opony 3 jpg

Wskaźniki minimalnej dopuszczalnej głębokości bieżnika, znajdujące się na obrzeżu bieżnika opony, nie powinny nigdy przekroczyć dolnej granicy 1,6 mm.

Głębokość rzeźby bieżnika opony nie powinna nigdy być mniejsza od 1,6 mm. Granica ta została ustalona przez Kodeks Drogowy.

Przekroczenie tej dopuszczalnej przez prawo granicy oznacza utratę skuteczności opony, gorsze trzymanie się drogi, wydłużenie drogi hamowania, wzrost ryzyka poślizgu na mokrej nawierzchni (aquaplanningu)... W takiej sytuacji nie ma żadnej gwarancji bezpieczeństwa jazdy.

Pierwszy przypadek: opona nowa, głębokość bieżnika zwierająca się między 7 a 9 mm: elipsa kontaktu z podłożem jest normalna, a ewakuacja wody jest całkowita.

Drugi przypadek: opona z bieżnikiem o głębokości 3 mm: elipsa kontaktu z podłożem ulega zmniejszeniu, woda nie jest całkowicie usunięta, istnieje ryzyko zerwania przyczepności (aquaplanningu).

Wskaźniki te, w liczbie czterech, są rozłożone mniej więcej równomiernie na obwodzie opony. Można je łatwo dostrzec dzięki symbolowi umieszczonemu na obrzeżu bieżnika opony.

Przepisy prawne

Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 44, poz. 432, §11, ust. 4, 5 i 6) przewiduje między innymi zakaz montażu w pojeździe samochodowym:

  • opon o różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi (z wyjątkiem koła zapasowego),
  • opon, w których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm.

Pojazd powinien być wyposażony w opony o wymiarach zgodnych z zaleceniami producenta pojazdu lub producentów opon, a także o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Opony nie mogą mieć żadnych śladów odkształcenia (wybrzuszenie, spęcznienie, przecięcie...).

Sprawdzajcie stan zaworu

poradniki opony 4 jpg

Nierozsądne byłoby narażać na szwank bezpieczeństwo i zmniejszać żywotność opon, chcąc zaoszczędzić na cenie zaworów!

Zawór jest bardzo ważnym elementem, odgrywającym istotną rolę w systemie szczelności opony, przyczyniającym się do jej trwałości.

W trakcie eksploatacji następuje stopniowe starzenie zaworu i jego zużywanie się pod działaniem siły odśrodkowej.

Sprawdzajcie wyważanie opon

poradniki opony 5 jpg

Złe wyważanie powoduje utratę komfortu jazdy oraz przedwczesne zużycie elementów układu kierowniczego, łożysk oraz opon.

Zakłócenia w działaniu układu kierowniczego (nawet niewielkie), mogą być wywołane wadliwym wyważeniem przednich kół. Wyważenie pozwala w istocie usunąć drgania KOLUMNY KIEROWNICZEJ. Przy niewłaściwym wyważeniu, nie zawsze odczuwa się drgania kierownicy, gdyż mogą być one tłumione przez pojazd. Bardzo istotna jest więc regularna kontrola regulacji przedniego i tylnego zawieszenia.

Sprawdzajcie ciśnienie w ogumieniu

poradniki opony 6 jpg

Niewystarczające ciśnienie w ogumieniu stanowi element zagrożenia, ponieważ za słabo napompowana opona nadmiernie ugina się.Większość przypadków rozerwania opon spowodowana jest właśnie zbyt niskim ciśnieniem.

Ciśnienie powinno mierzyć się przy zimnych oponach, które przejechały maksymalnie 2 do 3 km. W przypadku kontroli na gorących oponach, trzeba dodać 0,3 bar do zalecanego ciśnienia. Należy pamiętać o kole zapasowym.

Ciśnienie w ogumieniu obniża się z upływem czasu na skutek naturalnej dyfuzji przez ścianki opony, z powodu obniżenia temperatury otoczenia i na skutek niewielkich perforacji. Niewielkie perforacje w oponie bezdętkowej nie powodują natychmiastowego ugięcia opony, ale mogą one z czasem spowodować jej nieodwracalne uszkodzenia.

Ciśnienie pompowania ogumienia zmienia się w zależności od rodzaju pojazdu i sposobu użytkowania pojazdu:

  • długie trasy,
  • eksploatacja przy pełnym obciążeniu,
  • jazda sportowa na krętej drodze,
  • holowanie przyczepy turystycznej, lawety, przyczepy z łódką, itp.

Dokonujcie wyboru zawsze zgodnie z zaleceniami tabeli pompowania ogumienia.

Montaż opon

W przypadku zamiany opon miejscami, należy pamiętać o przywróceniu pierwotnego ciśnienia pompowania i wyważaniu opon, z uwzględnieniem ich nowego położenia.

Nowe lub mniej zużyte opony powinny być zamontowane z tyłu, aby zapewnić jak najlepsze trzymanie się drogi w trudnej sytuacji (hamowanie awaryjne, ciasny łuk), głównie na śliskiej drodze. Biorąc pod uwagę fakt, że większość pojazdów posiada napęd na przednią oś, utrata przyczepności ma miejsce z tyłu, na osi, której się nie kontroluje.

poradniki opony 7 jpg

Rysunek nr 1. Opony przednie zużywają się szybciej niż opony tylne (napęd z przodu). Przyzwyczailiśmy się do mniejszej przyczepności z przodu.

Rysunek nr 2. W przypadku zamontowania nowych opon z przodu:

  • zachowanie pojazdu zmieni się (równowaga przyczepności przód/tył odwrócona i błędne wrażenia bezpieczeństwa),
  • na śliskiej drodze, utrata przyczepności najpierw z tyłu, na nie kontrolowanej osi.

Rysunek nr 3. W przypadku zamontowania nowych opon z tyłu:

  • zachowanie pojazdu identyczne z tym, do którego jesteśmy przyzwyczajeni (równowaga przyczepności utrzymana, z większym zakresem bezpieczeństwa),
  • maksymalna przyczepność na nie kontrolowanej tylnej osi.

Zbieżność kół

poradniki opony 8 jpg

Jedynie systematyczna kontrola opon pozwoli na stwierdzenie złej regulacji zbieżności.

Zła geometria układów jezdnych powoduje nadmierne zużycie ogumienia, zmienia się zachowanie pojazdu na drodze i bezpieczeństwo jazdy, nawet jeżeli prowadząc pojazd nie zauważyliśmy tej usterki.

Naprawa

poradniki opony 9 jpg

Wasz doradca JD-Kulej Peugeot oceni, co lepiej się opłaca: napraw opony, czy wymiana ogumienia, w zależności od stopnia zużycia opony.

Przed wykonaniem naprawy ogumienia, po jego przedziurawieniu, trzeba koniecznie zdjąć oponę z obręczy koła. Niektóre uszkodzenia są widoczne dopiero od wewnątrz.